Rok szkolny 2015/2016
Tytuł przedsięwzięcia: Początki państwa polskiego
Autorzy przedsięwzięcia: nauczyciele SP7
Etap edukacyjny: klasy I-III i IV-VI
Planowany termin realizacji: kwiecień – czerwiec 2016r.
W ramach ogólno-szkolnej innowacji pedagogicznej „Zdobywamy Statuetkę Złotego Erazma” zorganizowane zostaną zajęcia, odpowiednie do każdego poziomu nauczania, metodą projektu.
Klasy 1-3
Wychowawcy klas przeprowadzą cykl zajęć związanych z powstaniem państwa polskiego. Chętne klasy wezmą udział w grach terenowych na Ostrowie Tumskim lub wycieczkach dydaktycznych realizujących zagadnienia związane z początkami Polski, odwiedzą np. Muzeum Archeologiczne oraz Bramę Poznania.
Dzieci poszerzą swoją wiedzę związaną z następującymi pojęciami: rodzina, ród, plemię, gród, rycerz, symbole narodowe, życie codzienne dzieci w grodzie, poznają stosowne do tematu legendy.
Uczniowie przygotują: fotoreportaż z odbytych wycieczek dydaktycznych, fotorelację
z realizacji projektu Kolebka państwa polskiego, ilustrowaną mapę Szlaku Piastowskiego, opowiadanie wraz z ilustracjami Jestem mieszkańcem grodu księcia Mieszka I…
Dzieci wezmą udział w konkursie wiedzy, dotyczącym podstawowych zagadnień związanych z powstaniem państwa polskiego.
Klasy 4-6
Część historyczno-polonistyczna: Chętni uczniowie klas 4-6 wezmą udział w konkursach: Komiks o powstaniu państwa polskiego oraz Planszowa gra edukacyjna – historia powstania państwa polskiego. Dzień projektowy: Uczniowie wezmą udział w terenowej grze historycznej oraz przygotują wybraną inscenizację kluczowych wydarzeń początków państwa polskiego. Ponadto przygotują prezentację o życiu w średniowiecznym grodzie.
Część przyrodniczo-plastyczna: Wszystkie klasy wraz z wychowawcami wezmą udział
w wycieczce po Ostrowie Tumskim i rozwiążą karty pracy Początek Polski w Poznaniu.
Dzień projektowy: uczniowie wykonują obraz z puzzli -miejsca poznane podczas wycieczki po Ostrowie Tumskim, pracę plastyczną – Piastowskie grody oraz stroje z epoki Piastów.
Część matematyczno-sportowa: Dzień projektowy: klasy 4 – 6 będą rozwiązywać karty pracy dostosowane do danej grupy wiekowej. Uczniowie wykonają zadania wymagające zdolności logicznego myślenia, modelowania matematycznego oraz czytania tekstu ze zrozumieniem, które nawiążą m.in. do mapy Polski za panowania Mieszka, drzewa genealogicznego dynastii Piastów itp. Poza tym uczniowie wezmą udział w rozgrywkach sportowych, nawiązujących tematycznie do czasów Piastów.
Część angielsko-muzyczna: Dzień projektowy: W klasach zostanie wprowadzone odpowiednie słownictwo i przeprowadzony mini wykład w jęz. ang. o najważniejszych wydarzeniach dot. początków państwa polskiego. Uczniowie, korzystając ze specjalnie przygotowanych materiałów, przygotują krótkie broszury informacyjne o życiu codziennym naszych przodków w języku angielskim (Co jedli? Jak mieszkali? Jak się ubierali? Jak się komunikowali? Czego się uczyli? W co się bawili?). Ponadto poznają muzykę związaną ze światem zamków i rycerzy.
Laureatami tegorocznej edycji pod hasłem „1050 rocznica Chrztu Polski” zostali uczniowie i wychowawcy klas: 1a; 2e; 3c; 4c; 5b i 6e. Złotego Erazma w kategorii Przyjaciele Siódemki otrzymała pani Elżbieta Krygowska-Butlewska – znana ilustratorka książek dla dzieci, od lat zaprzyjaźniona z naszą szkołą. Wszystkim dzieciakom dziękujemy za wysiłek i zaangażowanie w rozwiązywaniu tegorocznych zadań, a zwycięzcom raz jeszcze serdecznie gratulujemy.
Po spotkaniu wszystkie dzieci udały się na zajęcia. Każdy mógł wybrać coś dla siebie: sportowe, językowe, plastyczne, muzyczne, komputerowe, terenowe, gry dydaktyczne i wiele, wiele innych. Słowem: dla każdego coś miłego!