Uczeń zdolny

Kim jest uczeń zdolny? 

Uczeń zdolny to osoba, która wyróżnia się ponadprzeciętnymi umiejętnościami, zainteresowaniami lub potencjałem intelektualnym. Może szybko przyswajać wiedzę, wykazywać oryginalne myślenie, kreatywność i duże zaangażowanie w wybrane dziedziny. Nasza szkoła dostrzega i wspiera każdego ucznia w jego indywidualnym rozwoju.

Cele pracy z uczniem zdolnym 

  • rozwijanie talentów i pasji,
  • motywowanie do samodzielnego poszukiwania wiedzy,
  • stwarzanie warunków do osiągania sukcesów edukacyjnych,
  • kształtowanie umiejętności współpracy i odpowiedzialności,
  • przygotowanie do dalszego rozwoju i podejmowania wyzwań.

Jak rodzic może wspierać dziecko zdolne? 

Rodzice odgrywają niezwykle ważną rolę w rozwoju talentów swoich dzieci. To oni najczęściej pierwsi zauważają ich zainteresowania, pasje i zdolności. Wsparcie ze strony domu pomaga dziecku rozwinąć skrzydła i zachować równowagę między nauką  a odpoczynkiem. 

Wskazówki dla rodziców: 

  • Okazuj zainteresowanie – rozmawiaj z dzieckiem o jego pasjach, zadawaj pytania, zachęcaj do dzielenia się pomysłami. 
  • Wspieraj, ale nie wyręczaj – pozwól dziecku samodzielnie szukać rozwiązań i ponosić odpowiedzialność za swoje działania. 
  • Stwarzaj warunki do rozwoju – zapewnij dostęp do książek, gier logicznych, warsztatów, zajęć pozalekcyjnych czy wydarzeń kulturalnych. 
  • Pomagaj rozwijać emocje i empatię – dziecko zdolne często intensywniej przeżywa emocje; rozmowa i zrozumienie pomagają mu zachować równowagę. 
  • Ucz umiejętności odpoczynku – dziecko zdolne nie musi być zawsze najlepsze; naucz je, że relaks i zabawa też są ważne. 
  • Chwal za wysiłek, nie tylko za wyniki – doceniaj starania, wytrwałość i postępy, a nie wyłącznie sukcesy. 
  • Utrzymuj kontakt ze szkołą – współpraca z nauczycielami
    i pedagogiem pozwala lepiej poznać potrzeby dziecka i dobrać właściwe formy wsparcia.

  Warto pamiętać: 

Dziecko zdolne potrzebuje nie tylko wyzwań intelektualnych, ale też zrozumienia, akceptacji i poczucia bezpieczeństwa. Największym wsparciem, jakie może otrzymać, jest wiara rodziców w jego możliwości – bez presji, za to z troską i zaufaniem.


Ewa Wronka, Anna Jędrzejak

Szkoła Podstawowa numer 7 w Poznaniu