Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg w Szkole Podstawowej nr 7 w Poznaniu
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku. Kodeks postępowania administracyjnego ( tekst jednolity Dz.U. z 2000r., nr 98, poz.1071 )
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji i rozpatrywania skarg i wniosków ( Dz.U. z 2002 r., nr 5, poz. 46 )
Rozdział I
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg
- Rodzice oraz uczniowie mają prawo do składania skarg i wniosków w sprawie zadań i działalności Szkoły Podstawowej nr 7 w Poznaniu
- Organami szkoły przyjmującymi skargi są:
- nauczyciele przedmiotu, świetlicy, biblioteki,
- pedagoga szkolnego,
- wychowawcy klas,
- dyrekcja szkoły (dyrektor, wicedyrektorzy)
- Dyrekcja szkoły przyjmuje skargi codziennie w godzinach pracy szkoły. Dodatkowo pani dyrektor przyjmuje w czwartki w godzinach 16 – 18.
- Jeżeli organ, który przyjął skargę nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest nie później niż w terminie 7 dni przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając jednocześnie o tym skarżącego.
- Skargi mogą być składane w formie ustnej lub pisemnej, indywidualnie lub zbiorowo. Mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą dalekopisu lub telefaksu, mailem lub ustnie.
- Skargi pisemne składane do dyrekcji szkoły są ewidencjonowane w „Zeszycie skarg” znajdującym się w sekretariacie szkoły.
- Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska ( nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
- Skargi zbiorowe muszą być podpisane przez przedstawicieli Rady Oddziałowej lub Rady Rodziców szkoły Podstawowej nr 7 w Poznaniu
Rozdział II
Kwalifikacja skarg
- Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga w formie pisemnej jest wpisywana do rejestru skarg.
- Skargi nie należące do kompetencji szkoły po zarejestrowaniu, są przesyłane zgodnie z właściwością, a skarżący jest powiadamiany o tym fakcie.
- Skargi dotyczące kilku spraw po zarejestrowaniu, przekazane są zgodnie z właściwością, o czym jest powiadomiony skarżący.
Rozdział III
Rozpatrywanie skarg
- Skargi rozpatruje osoba wskazana niniejszą procedurą.
- Z wyjaśnienia skargi sporządza się następującą dokumentację:
- oryginał skargi,
- notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi i wynikach postępowania wyjaśniającego,
- materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi,
- odpowiedź do wnoszącego,
- inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
- Odpowiedź do wnoszącego powinna zawierać:
- oznaczenie organu, od którego pochodzi,
- informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem do wszystkich zarzutów,
- faktyczne i prawne uzasadnienie,
- imię i nazwisko osoby rozpatrującej.
- Pełna dokumentacja sprawy jest przechowywana w sekretariacie szkoły.
Rozdział IV
Terminy rozpatrywania skarg
- W przypadku skargi ustnej organ przyjmujący ją jest zobowiązany do udzielenia ustnej odpowiedzi w terminie 14 dni, a ze spotkania sporządzana jest notatka służbowa.
- W przypadku skargi pisemnej organ przyjmujący ją jest zobowiązany do udzielenia pisemnej odpowiedzi w terminie 14 dni.
- Jeżeli załatwienie skargi wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień, skarżący w terminie 14 dni powinien być powiadomiony o tym fakcie.
- Z każdego postępowania wyjaśniającego skargę pisemną musi być sporządzony protokół.
- Skargi składane do organów wymienionych w pkt. 2 a b c są ewidencjonowane w „Teczce klasy”.
- Uczniom przysługuje również prawo do składania skarg poprzez wychowawcę klasy lub innego pracownika pedagogicznego szkoły Podstawowej nr 7 w Poznaniu.
Odpowiedzi udziela się wtedy imiennie zainteresowanemu uczniowi w terminie 14 dni.
Rozdział V
Tryb odwoławczy
W przypadku każdej skargi rodziców przysługuje odwołanie do organu wyższego, którymi są:
- organ prowadzący szkołę czyli Miasto Poznań
- organ sprawujący nadzór pedagogiczny czyli Wielkopolski Kurator Oświaty.