Program z WDŻ dla klas siódmych i ósmych – opis

Program z WDŻ podzielony jest na 6 działów tematycznych:

Rodzina – Po zakończeniu cyklu nauki uczeń powinien m.in. znać miejsce rodziny w społeczeństwie, wiedzieć, na czym polegają konkretne funkcje rodziny (np. opiekuńcza, prokreacyjna), umieć wyjaśnić, czego dotyczy rodzinne wychowanie patriotyczne czy moralne, znać rodzinne tradycje. Powinien też rozpoznawać różne typy rodzin (pełna, niepełna), wiedzieć, jak buduje się rodzinne relacje i umieć składać życzenia z okazji ważnych rocznic rodzinnych, a także jak okazać szacunek rodzeństwu, rodzicom i dziadkom oraz docenić ich wkład w życie rodzinne.

Dojrzewanie – Zgodnie z programem uczeń powinien umieć rozpoznać zachodzące w organizmie zmiany fizyczne i psychiczne, rozumieć, czym jest seksualność, płciowość czy cielesność, umieć wyjaśnić, na czym polega identyfikacja z własną płcią i jakie są różnice w rozwoju psychoseksualnym chłopców i dziewcząt. Powinien również znać zagrożenia okresu dojrzewania, takie jak: uzależnienia, pornografia, cyberseks, prostytucja nieletnich, a także umieć wymienić sposoby profilaktyki i przeciwdziałania.

Seksualność człowieka – W tym dziale nacisk położono na wiedzę o płci i seksualności: uczeń powinien znać związane z tym tematem pojęcia, znać różnice między seksem a miłością, wiedzieć, co jest podstawą budowania szczęśliwych i trwałych związków, znać choroby przenoszone drogą płciową i wiedzieć, jak im zapobiegać.

Życie jako fundamentalna wartość – Dział ten kładzie nacisk na wszystkie aspekty troski o ludzkie życie od poczęcia aż do naturalnej śmierci. Dlatego uczeń powinien umieć wyjaśnić, dlaczego życie jest wartością, wiedzieć, na czym polega planowanie dzietności rodziny i odpowiedzialne rodzicielstwo. Powinien też wykazywać szacunek dla ludzkiego ciała, znać podstawy higieny i troszczyć się o zdrowie, a także mieć pozytywny stosunek do osób niepełnosprawnych, chorych.

Płodność – Ten dział wymaga od uczniów zrozumienia tego, że płodność to wspólna sprawa kobiet i mężczyzn. Uczeń powinien więc znać sposoby rozpoznawania płodności, problem niepłodności, rodzaje antykoncepcji, sposoby zapłodnienia (również in vitro i naprotechnologii). Powinien też wiedzieć, jakie znaczenie ma nauka w szkole rodzenia i karmienie piersią, a także to, czym jest adopcja i rodziny zastępcze.

Postawy – To dział, który przestawia normy i postawy akceptowane społecznie. Zgodnie z nim uczeń powinien wiedzieć, jakie normy rządzą życiem małżeńskim, dlaczego aktywność seksualna podlega odpowiedzialności moralnej, znać zasady savoir vivre, umieć radzić sobie w sytuacjach stresowych, być asertywnym, a także nauczyć się doceniać wolontariat.

WDŻ klasa 7
1. Rozwój człowieka.
2. Dojrzałość , to znaczy ……… .
3. Dojrzewanie -rozwój fizyczny – DZIEWCZYNY
4. Dojrzewanie -rozwój fizyczny -CHŁOPCY
5. Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania – DZIEWCZYNY
6. Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania – CHŁOPCY
7. Pierwsze uczucia.
8. Przekazywanie życia – DZIEWCZYNY
9. Przekazywanie życia – CHŁOPCY
10.Mężczyzna i kobieta . Układ rozrodczy. – DZIEWCZYNY
11. Mężczyzna i kobieta . Układ rozrodczy. – CHŁOPCY
12.Czas oczekiwania.
13. Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo. – DZIEWCZYNY
14. Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo. – CHŁOPCY
15. Komunikacja w rodzinie.
16. Savoir – vivre, czyli zasady dobrego wychowania.
17. Utrata wolności. Zagrożenia. Uzależnienia chemiczne.
18. Uzależnienia behawioralne.
19. Ludzie drogowskazy.

WDŻ klasa 8
1. Budowanie relacji międzyosobowych.
2. Na początek : zakochanie.
3. O etapach i rodzajach miłości.
4. Rozwój psychoseksualny człowieka – DZIEWCZYNY.
5. Rozwój psychoseksualny człowieka – CHŁOPCY.
6. Seksualność człowieka -DZIEWCZYNY.
7. Seksualność człowieka -CHŁOPCY.
8. Przedwczesna inicjacja seksualna – DZIEWCZYNY
9. Przedwczesna inicjacja seksualna – CHLOPCY.
10.Choroby przenoszone drogą płciową.
11. AIDS.
12. Metody rozpoznawania płodności – DZIEWCZYNY.
13. Metody rozpoznawania płodności – CHŁOPCY.
14. Antykoncepcja i środki wczesnoporonne – DZIEWCZYNY
15. Antykoncepcja i środki wczesnoporonne – CHŁOPCY.
16. Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka.
17. Inicjacja seksualna . Czy warto czekać ?
18. Dojrzałość do małżeństwa.
19. Wobec choroby, cierpienia i śmierci.

Katarzyna Brzezińska

Strona Szkoły Podstawowej nr 7 im.Erazma z Rotterdamu w Poznaniu