W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:
- klas terapeutycznych (aktualnie nie dotyczy SP7);
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
- zajęć specjalistycznych:
- korekcyjno-kompensacyjnych;
- logopedycznych;
- rozwijających kompetencje emocjonalno—społeczne;
- innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
- warsztatów;
- porad i konsultacji;
- asystentury;
- pomocy nauczyciela;
- nauczyciela współorganizującego kształcenie;
- zajęć grupy słuchowej dla uczniów klas I.
Zajęcia rozwijające uzdolnienia są organizowane dla uczniów szczególnie uzdolnionych.
Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się są wsparciem dla uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze obejmują pomocą uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne wspomagają uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Zajęcia logopedyczne są kierowane do uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych.
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne są organizowane dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym.
Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym wspierają uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w szkole oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu szkoły lub placówki.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz z planowaniem kształcenia i kariery zawodowej są organizowane w celu wspomagania odpowiednio uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
Asystentura organizowana w czasie zajęć dydaktycznych. Uczniowie potrzebujący wsparcia korzystają z obecności drugiego nauczyciela obecnego na wybranych zajęciach dydaktycznych. Dzięki takiej formie pomocy uczniowie nie są obciążeni dodatkowymi godzinami pracy poza zajęciami edukacyjnymi.
Pomoc nauczyciela jest organizowana dla uczniów potrzebujących wsparcia w czasie zajęć dydaktyczno – wychowawczych oraz opiekuńczych.
Do zadań pomocy nauczyciela należy wspieranie nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
Nauczyciel współorganizujący kształcenie jest zatrudniony w oddziałach ogólnodostępnych, w których uczą się dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością sprzężoną, niedostosowaniem społecznym, zagrożone niedostosowaniem społecznym oraz w przypadku innych niepełnosprawności.
Zajęcia grupy słuchowej usprawniające percepcję słuchową.
Percepcja słuchowa to zdolność do odbioru dźwięków – ich rozpoznawania, różnicowania oraz interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń.
Zajęcia polegają na ćwiczeniu:
– umiejętności rozpoznawania i różnicowania dźwięków;
– analizy i syntezy słuchowej;
– pamięci słuchowej.
Deficyt percepcji słuchowej może utrudniać nabywanie ważnych umiejętności – czytania, pisania, mowy – jej rozumienia i poprawnego artykułowania dźwięków.
Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia trudności w tym zakresie, warto ćwiczyć z dzieckiem.