Jest to obszar pracy psychologa, pedagoga bezpośrednio związany z pracą z drugim człowiekiem, którego zdrowie jest nadrzędnym celem każdego procesu pomagania. Profesjonalna pomoc odbywa się w oparciu o uzgodniony kontrakt zawierający jasno sformułowane cele oraz warunki udzielania i otrzymywania pomocy.
Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie jest rozwiązanie problemu, lecz wsparcie, edukowanie i ulga w cierpieniu oraz znalezienie kilku realnych, dostępnych wspomaganemu rozwiązań, które będzie on gotowy wprowadzić w życie.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;
- zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole.
Cele pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
- wspieranie potencjału rozwojowego ucznia;
- stwarzanie warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.
Kiedy korzystać z pomocy psychologiczno – pedagogicznej?
Jeśli zauważymy:
- niepokojące zachowanie dziecka;
- trudności w nauce;
- zakłócenia w relacjach z rówieśnikami;
- kłopoty osobiste;
- stres;
- niezdecydowanie związane z wyborem przyszłej szkoły.