Co zrobić, aby nasze polecenie było wykonane? Nad tym pytaniem zastanawiało się pewnie wielu z nas. Kiedy nasze polecenia, prośby lub porady spotykają się z brakiem realizacji lub odmową, pojawia się złość, smutek, bezradność. Czujemy się sfrustrowani, bo przecież pragniemy dobra swoich dzieci.
Co zatem możemy zrobić, aby poprawić komunikację z własnym dzieckiem?
Najważniejszą sprawą jest dbanie o dobrą relację. Proszę odpowiedzieć sobie na pytanie, ile czasu na co dzień spędzam z własnym dzieckiem. Czy rozmawiam z nią/ z nim, czy raczej odpytuję. Czy wiem, jakie ma problemy, kim są jego przyjaciele, co robił/-ła na przerwach, itp.
- Bardzo ważny dla relacji jest czas – polecamy minimum 15 min. codziennie – to tylko 1% dnia
- Kiedy rozmawiasz z dzieckiem skoncentruj się tylko na nim, aby miało poczucie, że jest naprawdę ważne. Miej kontakt wzrokowy.
- Staraj się przede wszystkim słuchać.
- Zauważaj stan emocjonalny dziecka. Powiedz jej/ mu: „Widzę, że jesteś smutna/smutny, zła/zły, radosna/ radosny…”. To ważne, bo nauczymy własne dziecko opisywania własnych emocji.
- Pamiętaj, że spokojne tłumaczenie i stanowczy głos działają lepiej niż krzyki, przeklinanie lub groźby.
- Mów miłe słowa, zauważaj dobre rzeczy i przytulaj dziecko, bo daje to poczucie bezpieczeństwa oraz buduje atmosferę wzajemnego zaufania.
- Pamiętaj, aby znaleźć czas na wspólne aktywności: spacery, pieczenie, gry planszowe.
Poniżej przedstawiamy porady dotyczące sposobu komunikowania polecenia, aby zostało ono usłyszane i wykonane:
- Kiedy mówisz bądź w bliskiej odległości od dziecka. Nigdy nie wydawaj polecenia z innego pomieszczenia.
- Zachowaj spokój, kiedy usłyszysz tradycyjne „zaraz”.
- Postaraj się skupić uwagę na dziecku. Usiądź przy nim, nawiąż kontakt wzrokowy, połóż rękę na ramieniu. Możesz powiedzieć : „ Posłuchaj, bo to ważne…”.
- Treść polecenia powinna być krótka (najlepiej 3-4 słowa).
- Lepiej powiedzieć: „Sweter do szafy” lub „Sweter do szafy, proszę”. Komunikat: „Czy możesz położyć sweter do szafy” albo „Proszę, włóż sweter do szafy” może okazać się mało skuteczny szczególnie wobec dziecka, które ma skłonności do zachowań opozycyjno-buntowniczych.
- Bardzo ważne, aby dopilnować, czy polecenie zostało wykonane.
- W razie potrzeby powtórz polecenie.
Beata Kowalik
Użyte zdjęcia pochodzą z portalu – https://pixabay.com/
Przy opracowaniu materiałów wykorzystano materiały z „Terapii pedagogicznej uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się’’ po redakcją I.Sosin.