Czy można spodziewać się śniegu w środku lata lub upału w listopadzie? Kiedyś powiedzielibyśmy, że nie. Jednak klimat się zmienia – zdarza się, że w grudniu zamiast śniegu, wita nas wiosenny deszcz.
Ale dlaczego tak się dzieje? Na to pytanie spróbowaliśmy dziś znaleźć odpowiedź.
Podczas naszych zajęć pracowaliśmy metodą problemową, stawialiśmy hipotezy, wyciągaliśmy wnioski z prowadzonych przez nas doświadczeń i próbowaliśmy uzyskać odpowiedzi na następujące pytania:
- Jaka jest różnica między klimatem a pogodą?
- Co to znaczy, że klimat się ociepla?
- Co to jest dwutlenek węgla?
- Co to jest atmosfera?
- Co to jest efekt cieplarniany i jaką rolę w tym procesie odgrywa człowiek?
- Kto produkuje więcej gazów cieplarnianych: natura czy człowiek?
- Co może się stać w przyszłości, jeśli emisja dwutlenku węgla utrzyma się na tym samym poziomie, a temperatura powietrza będzie wzrastać?
- Czy istnieją takie źródła energii, które nie emitują dwutlenku węgla?
- Co sami możemy zrobić, by zredukować emisję dwutlenku węgla?
W toku zajęć poprzez doświadczenia i zabawy poznaliśmy mechanizm powstawania efektu cieplarnianego.
W słoikach wykreowaliśmy atmosferę z większą zawartością dwutlenku węgla i porównaliśmy ją z atmosferą w klasie.
W zabawie sprawdziliśmy, kiedy powietrze zatrzymuje najwięcej słonecznego ciepła.
To były niezwykle twórcze i pouczające zajęcia, które uświadomiły nam, iż musimy dbać o naszą planetę Ziemię.
Agata Borowska – wychowawczyni 2d