Do czego potrzebna jest nam matematyka? – podsumowanie projektu w 3a

Do czego potrzebna jest nam matematyka?

W roku szkolnym 2018/2019 klasa 3a brała udział w projekcie „Matematyka z klasą”. Przez cały rok szkolny realizowaliśmy cykl różnorodnych lekcji matematyki, aby przekonać się o tym, iż matematyka jako królowa nauk jest zarówno bardzo atrakcyjna, jak i niezwykle przydatna  w życiu codziennym. Poznaliśmy zastosowanie matematyki w architekturze, projektowaniu mody, dietetyce, ekonomii czy logistyce. Motywem przewodnim cyklu lekcji matematycznych był zawsze sport i film wprowadzający nas w tematykę zajęć.

Zrealizowaliśmy cykl ośmiu scenariuszy z zakresu matematyki jak i z zakresu rozwijania wyobraźni i koncentracji uwagi oraz treningu pracy w grupie.

Poznaliśmy korzyści jakie płyną ze współpracy w grupie oraz sposoby zmotywowania się do wykonania zadania wymagającego koncentracji uwagi.

Do realizacji scenariusza zatytułowanego „Jak obliczyć trasę maratonu” przystąpiliśmy uzbrojeni w kalkulatory, linijki, ołówki, mapy i karty pracy. Naszym zadaniem było obliczyć odległość trasy na mapie w stosunku do odległości rzeczywistej, bez wprowadzania pojęcia skali.

Kolejny temat brzmiał: „Jak obliczyć budżet lodowiska”. Podczas wykonywania tego zadania, moja pomoc okazała się potrzebna tylko w kilku przypadkach. Większość zadań dzieci rozwiązały samodzielnie, a ja miałam okazję obserwować jak zamieniają się w kreatywnych przedsiębiorców.

Kolejny temat opierał się na znajomości figur przestrzennych i brzmiał „Jakie bryły kryją się w stadionie olimpijskim”? Po zakończonych zajęciach, na zadane przeze mnie pytanie „Czy bez znajomości matematyki byłoby możliwe przygotowanie stadionu do tak dużego wydarzenia”, dzieci zgodnie odpowiedziały „Nie”!

Czy wiecie „Ile kalorii jest w diecie sportowca?” Takie pytanie zadałam moim uczniom, bo tak brzmiał temat kolejnych naszych zajęć. Poznaliśmy na nich pojęcie kalorii, wydatku energetycznego, borykaliśmy się z ułamkami oraz wykonaliśmy tzw. zdrowy talerzyk.

„Jak z trójkątów zaprojektować strój sportowy?”. Tak brzmiał kolejny nasz problem do rozwiązania. Podczas prezentacji strojów naszych sportowców największy entuzjazm wzbudzili oczywiście współcześni idole dzieci, czyli Adam Małysz i Cristiano Ronaldo. Dzieci bez problemu potrafiły wyróżnić elementy geometryczne w strojach pokazywanych sportowców. Podczas ostatniego etapu – projektowania stroju, dzieci wykazały się dużą kreatywnością, wzbogacając prace o dodatkowe elementy np. narty czy bramkę.

Temat ostatniego scenariusza jaki realizowaliśmy w ramach projektu „Matematyka z klasą” brzmiał „Jak obliczyć powierzchnię ringu?”

Zadania z wielokątami i wycinkami koła okazały się na tyle ciekawe, iż moi uczniowie postanowili „dopisać” dodatkowy punkt scenariusza, wykorzystując wszystkie wycięte przez nich elementy geometryczne na stworzenie różnorodnych postaci zwierząt i ludzi. I jak tu nie mówić o kreatywność?

Mam nadzieję, że udział w projekcie rozbudził naturalną ciekawość poznawczą moich uczniów.

Agata Borowska
wychowawczyni klasy 3a

Strona Szkoły Podstawowej nr 7 im.Erazma z Rotterdamu w Poznaniu