Złote Erazmy – zadania grudniowe
„Co kraj, to obyczaj!” – takim przewodnim hasłem można by zatytułować realizację drugiego zadania w drodze po Złotego Erazma wśród klas I-III. Dlaczego?
Tym razem uczniowie musieli pochylić się nad wielokulturowością naszego globu, by przekonać się, że pewnie akceptowane zachowania w jednym obszarze są nietaktowne dla innych krajów. Czy wiecie, że mlaskanie, czy siorbanie w krajach azjatyckich to wyraz naszej pochwały dla gospodarza i jego kuchni, natomiast w Indiach lewa ręka jest uznawana za nieczystą i nie wolno nią spożywać posiłków?
Inne ciekawostki? Bardzo proszę! Wspólna modlitwa przy stole z okazji Święta Dziękczynienia jednoczy do dziś amerykańskie rodziny. W Afryce kobiety i mężczyźni biesiadują osobno, a używanie rąk zamiast sztućców jest czym naturalnym. Z kolei poproszenie w Portugalii o sól i pieprze przy obiedzie to ogromne faux pas (gafa), bo oznacza niedocenienie pracy osoby przygotowującej danie. Często w europejskich krajach nie odgryzamy chleba, tylko odłamujemy ręką, a niekiedy – jak np. we Francji – kawałek bagietki doskonale pełni funkcje noża, którym nakładamy jedzenie na widelec.
Jeśli Wasza ciekawość – podobnie, jak moja – została rozbudzona, można poczytać więcej na tablicy klas I-III na II piętrze.
Czy istnieją jakieś zasady, którymi powinniśmy się kierować, gdy zostaniemy zaproszeni na przyjęcie? Uczniowie klas drugich przekonali nas o tym, wywieszając plakaty z zasadami dobrego zachowania przy stole. Żeby sprawdzić, czy i nasze postępowanie jest zgodne z savoir vivre, wystarczy odwiedzić hol na II piętrze i poczytać. Taki test pomoże nam wzmocnić dobre postępowanie i naprawić obszary, które tego wymagają, by uznano nas za obytych i kulturalnych współuczestników ucztowania. Święta tuż, tuż, więc taka wiedza przyda się znakomicie!
A na deser słów kilka o niezwykłych kompozycjach, które w drugim tygodniu grudnia pojawiły się w holu głównym. Tak , tak – chodzi o wspaniale udekorowane stoły. Może kogoś z Was zdziwiły nuty lub piłki nożne, będące elementami składowymi wystroju? Nie ma jednak podstaw do niepokoju! Taki był zamysł realizacji trzeciego zadania, w którym klasy losowo wybierały tematykę udekorowania stołu. Stąd na obrusach niecodzienne przedmioty, jak flagi, papierowe pszczoły, kwiaty, a nawet sztuczna trawa, czy rozsypane znaki muzyczne. Czy potraficie odgadnąć, jaki temat przewodził poszczególnym klasom? Spróbujcie, a potem sprawdźcie odpowiedzi na zdjęciach.
Szczególnie inspirujące mogą okazać się stoły wigilijne, bo Boże Narodzenie już za kilka dni!
Z najlepszymi życzeniami rodzinnego świętowania, wspaniałych chwil i radości z wzajemnej bliskości oraz ogromu dobra i miłości wokół w imieniu uczniów klas I- III…
Beata Żyto
Opublikowano: 18.12.2017